איך לבחור מושב בטיסה?

כולנו מכירים את הרגשת הקנאה הזאת בבעלי המזל האלה (האומנם?) שיושבים בקדמת המטוס. במאמר תלמדו את הכלים שיעזרו לכם להשיג את המושבים הטובים ביותר במטוס וכן אסקור את היתרונות והחסרונות של כל סוגי המטוסים השונים במטוס כדי שתוכלו לעשות בחירה מושכלת בבואכים לבחור מושב בטיסה.

מושבים במטוס בואינג 737-900

כיצד לבחור מושבים במטוס בואינג 737-900?

מושבים שונים במטוסים שונים

לפני שנוכל לדון אודות סוגי המושבים השונים, חשוב לציין כי חברות התעופה בעולם משתמשות בעיקר בשני סוגי מטוסים:

  • מטוסים צרי גוף לטיסות הקצרות ובינוניותרוב הטיסות מהארץ לאירופה, טיסות פנים אירופאיות או טיסות פנים בארה"ב. במטוסים אלה בד"כ 6 מושבים בשורה עם מעבר אחד באמצע.
  • מטוסים רחבי גוף לטיסות ארוכותהמטוסים הללו משמשים בד"כ לטיסות טראנס-אטלניות ארוכות של 7 שעות טיסה ומעלה, אם כי עדיין ניתן לפגוש אותם בטיסות מהארץ לאירופה בחברות כמו אריירופלוט הרוסית, אייר פראנס ועוד. במטוסים מסוג זה בד"כ ישנם 7-8 מושבים בכל שורה, עם שני מעברים ביניהם.

סוגי מושבים לבחירה במטוס

מושבי מחלקת עסקים

מושב ביזנס, אל על

מושבי ביזנס במטוס אל על בואינג 737-800

בימים בהם חברות התעופה מקצצות מאוד את השירות המוענק במחלקת התיירים, הרי שמחלקת עסקים (ביזנס) מעניקה חווית טיסה מעולה הכוללת אוכל, משקאות ופינוקים נוספים.

עם זאת, הדבר החשוב ביותר במחלקה זו, מעבר לחיוך המוגדל של הדיילת, הם המושבים. המושבים יושב דומים לכורסאות מאשר לכסא הרגיל מחלקת תיירים.

היסטורית המושבים היו מושבים רחבים: 4 מושבים בלבד במטוסי צרי הגוף (במקום שישה באקונומי) או 6 מושבים במטוסי רחבי הגוף.

לא רק שהמושבים הינם מושבים רחבים, הרי שלרוב בין כל זוג מושבים יהיה שולחן קטן, למושב יהיה הדום לרגליים וזווית ההטיה תהיה גבוהה יחסית. כמו כן, מרווח הרגלים יהיה מאוד מפנק ונוח.

עם זאת, יותר ויותר חברות תעופה משנמכות משמעותית את מחלקת העסקים הפנים-אירופאית שלהן. ברוב חברות התעופה במטוסים צרי גוף הטסים בין ישראל לאירופה תמצאו מושבי אקונומי רגילים, כאשר המושב האמצעי הפך לשולחן בין שני המושבים. למרות מושבי מחלקת התיירים, כן תוכלו להתרווח ולהנות ממרווח רגלים גדול.

החברה שבולטות לחיוב (בצורה מפתיעה) במחלקת העסקים במטוסי צרי הגוף שלה היא דווקא החברה עם דגל ישראל על הזנב, כלומר אל על. באל על תמצאו מושבי מחלקת עסקים לא רעים וזהו יתרון משמעותי במידה ואתם טסים ביזנס לאירופה.

מושבי תיירים פלוס או פרימיום אקונומי

מחלקת תיירים פלוס, או פרימיום אקונומי בשמה האחר, הנה מחלקת ביניים שלרוב תקבלו בם ארוחה ומשקאות שחסרים במחלקת תיירים.

פרט להסעדה, גם המושבים במחלקת תיירים פלוס עדיפים על פני מחלקת התיירים הרגילה.

בעוד שהמחלקה מאוד משתנה בין חברות התעופה, לרוב תהנו ממרווח רגלים מוגדל, מושב רחב יותר וכן זווית הטויה עדיפה.

קיימות חברות בהן הפרימיום אקונומי יודע להציע מושבים נוחים יותר, שבמידה מסוימת אפילו מזכירים מושבי ביזנס בחלק מהחברות וכוללים זווית הטיה גבוהה יותר, הדום לרגלים ועוד.

אחת חברות שהמציעות מחלקת פרימיום אקונומי כזאת היא אריירופלוט הרוסית. לפעמים מדובר של כ-100$ לטיסה, אך המושבים הנוחים יותר משמעותיים מאוד, במיוחד בטיסות ארוכות.

מושבי יציאת חירום

מושבי יציאת חירום, מטוס בואינג 737-800 של UIA האוקראינית

מושבי יציאת חירום, מטוס בואינג 737-800 של UIA האוקראינית

במידה ואתם טסים במחלקת תיירים, המושבים הטובים והמבוקשים ביותר הנם מושבי יציאות החירום או מושבי "אקזיט" כמו שרבים קוראים להם. הסיבה העיקרית לכך היא מרווח הרגלים הגדול שקיים במושבי אקזיט. במקור המרווח המוגדל נועד מסיבות בטיחותיות ומבטיח מעבר נוח במידה ויש לפנות את המטוס במהירות במצבי חירום.

במטוסי בואינג 737 צרי הגוף, הפופולריים מאוד ברוב חברות התעופה, קיימות שתי שורות של יציאת חירום. במידה ויש לכם אפשרות לבחור, העדיפו תמיד את השורה האחורית מבינהן. הסיבה היא שבשורה הקדמית של יציאת החירום לא ניתן להטות את גב המושב.

במטוסי איירבאס צרי הגוף קיימות שתי שורות אקזיט מנותקות אחת מהשנייה. הראשונה בסוף השליש הראשון של המטוס, והשניה בסוף שליש השני של המטוס. כל אחת מהן היא מאוד מרווחת ומציעה מרווח רגלים גדול מאוד עד כדי מוגזם.

לרוב, חברות התעופה יבקשו תוספת תשלום של כ-15-50 דולר לכל קטע טיסה על מנת לשבת במושב זה, כך שבמידה ואתם טסים בטיסה עם קונקשן תצטרכו לשלם תוספת התשלום עבור כל leg במסלול שלכם.

אישית, במידה ומדובר בחלק התחתון של טווח המחירים, אהיה מוכן לשלם אותו בשביל לשבת בשורות הללו בטיסות הקצרות (כ-4-5 שעות טיסה). בטיסות ארוכות יותר, מרווח רגלים גדול משמעותי יותר ואהיה מוכן לשלם סכומים גבוהים יותר כדי ליהנות ממושב עם אפשרות למתוח רגלים בצורה נוחה ומרווח אישי מוגדל.

למושבי יציאת חירום גם מספר חסרונות:

  • במידה ותשבו במושבים אלה, תצטרכו לאחסן את כל פריטי כבודת היד שלכם מעל לראשכם בזמן המראה ונחיתה. לא ניתן לאחסן אף פריט מתחת למושב. זאת ועוד, אסור להחזיק שום פריט על הברכיים, אפילו אם מדובר בג'קט או ספר. הדיילת, בצורה מנומסת, תבקש מכם לשים את הפריטים למעלה להמראה ולנחיתה.
  • במטוסי איירובוס בעיקר, בגלל מרווח הרגלים הגדול, לפעמים אנשים יחשבו שזה בסדר להכנס לשורה שלכם כשאתם ישובים ולעמוד מספר דקות על מנת להמתח, להסתכל דרך החלון ולדבר בינהם. אומנם יש מספיק מקום, אך עדיין לא כ"כ נעים.
  • במידה ואתם בהריון, קטינים או חסרי יכולת פיזית לפתוח את דלתות יציאת חירום במידת הצורך, תצטרכו לבחור מושבים אחרים במטוס.

מושבים בשורה הראשונה של המטוס או המחלקה

נוסעים מתמידים רבים מעדיפים לשבת בשורה הראשונה של המטוס או המחלקה שלהם.

הסיבה לכך היא שהמושבים הקדיים לרוב כוללים מרווח רגלים מוגדל, וכן יכולת להכנס ולצאת מהמטוס במהירות.

במידה ומדובר בשורה הראשונה של המטוס, אף אחד לא יושב מלפניכם ולכן לא יכול להישען אחורה ולהקטין את מרווח מחיה שלכם. עם זאת אלה וקוץ בה, בשורות הראשונות לרוב המושבים מעט צרים יותר. זאת מאחר והשולחן (וגם מערכת הבידור, במידה וקיימת) מאוחסנים בידית המושב ולכן המושב יהיה צר מהרגיל.

חיסרון נוסף בשורה הראשונה של המטוס הוא שבמידה ואתם טסים במטוס בתצורה של תיירים בלבד, הרי שיעמדו לכם על הראש נוסעים הממתינים בתור לשירותים וכן ריח מהשירותים עלול להיות לא נעים באזור זה. לכן, אם הטיסה הנה בתצורת תיירים בלבד, כנראה שתעדיפו לשבת ביציאת החירום במידת האפשר מאחר ושם יש את מרווח הרגלים אבל אין את הרעש והריח.

עבור מושבים בשורה הראשונה של מחלקת תיירים, הרי שמדובר במושבים מאוד טובים ושקטים בגלל שיש וילון מיד לפניכם של מחלקת העסקים (או תיירים פלוס). לרוב זה אומר שתהיו הראשונים לקבל שירות (כי הדיילים מתחילים מקדמת המטוס); תהיו הראשונים להכנס ולצאת מהמטוס; יהיה לכם יותר קל למצא מקום לכבודת היד שלכם והכי חשוב – תהנו ממרווח רגלים מוגדל.

בשורה משמחת נוספת היא שבמטוסים צרי גוף בחלק גדול מחברות התעופה, יש מחלקת עסקים דינמית. כלומר, החברה יכולה להזיז את הוילון כמה שורות קדימה או אחורה, על מנת לשנות את גודל מחלקת העסקים בהתאם למכירת הכרטיסים. המשמעות מבחינתכם היא שסיכוי גבוהה הוא שלא רק שהשורה הראשונה של מחלקת התיירים תהיה עם מרווח רגלים מוגדל, אלא גם השורה ה-2 ואולי אפילו השלישית של מחלקת התיירים.

חלק מחברות התעופה, בניסיון להגדיל את ההכנסות שלהם, גובות תשלום עבור הושבה בשורה הראשונה. התעריפים לרוב זהים להושבה בשורה של יציאת החירום.

מושבי מעבר ומושבי חלון

מושבי מעבר במטוס

איך להזמין מושב במעבר במטוס?

במידה ואין אפשרותכם לשבת ביציאת החירום או בשורה הראשונה של המחלקה, האפשריות שלכם מוגבלות יותר, ובעיקר תצטרכו לבחור אם אתם מעדיפים מושב חלון או מעבר.

מושב המעבר מציע יציאה מהירה ומרווח אישי מוגדל ע"י הישענות לכיוון המעבר.

החסרונות הם שאתם צריכים להזהר מנוסעים העוברים במעבר או עגלות של צוות הדיילים שבוודאי יתקעו בכם. חיסרון נוסף במושב המעבר הוא שנוסעים שלידכם יקימו אתכם על מנת לצאת להתפנות.

מושב החלון מציע, פרט לאפשרות לראות את הנוף, קצת יותר פרטיות וכן אפשרות להשען על דופן המטוס על מנת לישון ביתר נוחות.

החיסרון של מושב החלון המטוס היא שתצטרכו להקים 1-2 נוסעים נוספים על מנת לצאת מהמושב.

ההעדפה האישית שלי היא מושב מעבר, כי לרוב אני עובד על המחשב בטיסות ומעדיף את המרווח הנוסף שיש לכיוון המעבר בשביל המרפקים. סיפה נוספת, כאמור, היא האפשרות לצאת לקום בקלות ולא להרגיש קלסטרופובי ואסיר במושב החלון.

מושבים בלי חלון ובלי מעבר

מושבי ה-"באמצע", מושבים בלי חלון ובלי מעבר, הנם בין המושבים הכי פחות אטרקטיביים ולא מבוקשבים במטוס שכנראה אף אחד לא יבחר במושבים הללו במטוס מרצונו החופשי.

במטוסי צרי גוף, מדובר במושב האמצעי בין מושב החלון לבין מושב המעבר; במטוסים רחבי גוף, מדובר גם בשני המושבים באמצע של הרבעייה האמצעית במטוס בין שני המעברים.

החסרונות הברורים במושב זה הם שאתם תרגישו מאוד קלסטרופיים וכלואים בין אנשים אחרים. כל פעם כשתרצו לצאת, תצטרכו להקים 1-2 נוסעים נוספים וכנראה תרגישו לא בנוח לגבי זה, שלא בצדק.

חישבו על סיטואציה שאתם יושבים ליד אנשים במידות קצת גדולות, והנוסע מקדימה החליט להשען לאחור. זו הולכת להיות טיסה מהגיהנום שתעדיפו לשכוח.

במידה חוסר המזל הפך להיות לחבר ועליכם לבלות טיסה ארוכה במושב זה, המלצתי היא שבכל זאת תנסו להמנע ממושבים אלו בכל מחיר. ברוב חברות התעופה ניתן לשדרג את המושב בעמדת ה-checkin, במהלך הבורדינג ואפילו במטוס עצמו למושבים "מועדפים" כגון יציאת חירום או שורה ראשונה. אם זה לא עובד, לשחדק את הדיילים עם נימוס והקסם האישי שלכם ולבקש לעבור למקום אחר, במידה וקיים.

מושבים בשורה לפני יציאת חירום

השורה האחרונה לפני יציאת החירום כוללת חיסרון אחד גדול – חוסר יכולת להשען לאחור.

ההישענות לאחור נחסמה בשורה זו על מנת להבטיח שביציאת החירום בשורה מאחור יהיה מספיק מקום על מנת להבטיח פנוי בטוח של המטוס במידת הצורך.

ההעדפה שלכם צריכה להיות להמנע מבחירה לשבת במושבים בשורה זו במטוס במידת האפשר שכן הטיסה יכולה להיות פחות נעימה במצב בו הנוסע מקדימה החליט להשען לאחור ואתם לא יכולים לעשות זאת. המושב הקדמי יהיה כמה ס"מ לפני האף שלכם.

מושבים בשורה האחרונה של המטוס

המושבים בשורה האחרונה של המטוס הם המושבים שמתמלאים אחרונים בטיסה וגם בהם אף אחד כנראה לא יבחר, אלא יקבל הקצאה. שתי סיבות לכך שהנוסעים מנסים להמנע מהשורה האחרונה במטוס:

הראשונה, בשורה האחרונה זווית הטיית המושב מוגבלת או חסומה כליל. זאת מאחר והשירותים של המטוס נמצאים מיד מאחוריכם ואין מספיק מקום עבורכם להשען לאחור.

הסיבה השנייה להימנעות הנוסעים לשבת בשורה האחרונה, או אפילו בכמה שורות אחרונות של המטוס, היא בדיוק הסיבה שהשירותים שנמצאים בסמוך – לא רק שתרגישו ריחות ורעשים לא נעימים מהשירותים, אלא גם הנוסעים יעמדו לידכם בתור לשירותים, ידברו וירעישו ממש מעל לראשכם.

איך בוחרים את המושב בו תשבו במטוס?

בחירת מושבים במטוס בזמן הצ'ק אין לטיסה

בחירת מושבים במטוס בזמן הצ'ק אין לטיסה

אחרי שסקרנו את כלל אפשרויות ההושבה השונות במטוס, והתיעדוף לגבי כל מושב, השאלה שבוודאי עולה לכם בראש היא:
כיצד אתם יכולים לבחור את המושב שלכם?

הבחירה מחלקות ההושבה השונות, ביזנס או פרימיום אקונומית עושים ע"י רכישת כרטיס מתאים מבעוד מועד, או שדרוג הכרטיס שלכם מראש או בשדה התעופה בתוספת תשלום. מומלץ לא לשכוח את נקודות הנוסע המתמיד שלהם ולהשתמש בהם כדי לבחור לשדרג מושב בתשלום באמצעות נקודות/מיילים.

את המושבים המועדפים במחלקת התיירים, המכונים "מושבי האקזיט" (וגם "יציאת חירום") או השורה הראשונה, ברוב חברות התעופה תצטרכו לקנות מראש או לשלם עליהם בזמן הצ'ק אין. בחברות מסויימות אפשר לשדרג למושב זה בתוך המטוס.

במידה ואתם מעדיפים לצמצם את ההוצאה שלכם על הטיסה, עדיין תוכלו לבחור מושב יותר טוב. הטריק הוא לעשות צ'ק-אין לטיסה באינטרנט מוקדם ככל האפשר ולבחור את המושבים המועדפים עליכם.

לרוב, ה-checkin לטיסה נפתח 24 או 48 שעות לפני הטיסה (בדקו מול חברת התעופה), ובחירת המושבים היא במתכונת כל הקודם זוכה. זאת אומרת, אתם בוחרים מבין המושבים שאף אחד לא יושב עדיין בהם. אל תתאצלו וכוון את השעון המעורר לאמצע הלילה על מנת לעשות צ'ק אין בדיוק כשהטיסה נפתחת לרישום – לפעמים המאמץ שווה את זה.

תוכלו להשתמש באתר SeatGuru על מנת לקרא מידע נוסף אודות המושבים השוני במטוס ולקבל מידע ספציפי לגבי סוג המטוס המדוייק שבו תטוסו בחברת התעופה.

טיפ לזוגות הטסים ביחד למושבים נוחים יותר

בזמן בחירת המושבים, הושיבו אחד מכם ליד החלון ואת השני ליד המעבר כך שנוצר מושב פנוי בינכם. מושב ה"אמצע" נוטים להתמלא אחרי כל מושבי החלון והמעבר. לכן, במידה והטיסה לא מלאה, קיים סיכוי סביר שאף אחד לא ירצה לשבת באמצע ולכן המושב ישאר פנוי. כך תוכלו להנות ממרווח אישי פרטיות גדולים.

מאמץ אחרון אם לא היה לכם מזל לבחור מושב נוח בטיסה

במידה ועדיין וקיבלתם מושב שאתם פחות אוהבים, או במידה ואתם שולחים מזוודה ועושים צ'ק אין אצל דייל קרקע המייצג את חברת התעופה, תמיד מומלץ להיות סופר נחמדים אליו ולשאול אם אפשר לעבור למושב המועדף עליכם. לפעמים לדיילי הקרקע קיימת סמכות להזיז נוסעים למושבים מועדפים ללא תוספת תשלום, בהתאם לחברת התעופה.

סיכום

הבחירה במושב הנכון יכולה לשדרג משמעותית את הטיסה שלכם, כמו גם חוסר מזל בהושבה שלכם עלול להרוס לכם את הטיסה לחלוטין.

לאחר הזמנת הטיסה, נסו להיכנס לניהול ההזמנה בחברת התעופה עם מספר ההזמנה (PNR) שקיבלתם ולבדוק האם ניתן לבחור מושב מועדף יותר. במידה ולא – השתדלו לבחור מושב טוב בזמן הצ'ק אין מהבית. ההזדמנות האחרונה שלכם להשפיע על גורל ההושבה שלכם היא בשדה התעופה אצל דייל הקרקע.

טיסה בטוחה ומרווחת!

‫2 תגובות על “איך לבחור מושב בטיסה?

  1. סרג׳ קרול

    עוד טיפ קטן למי שמעוניין לחסוך – קרה לי שבצ׳ק אין האינטרנטי בחירת המושבים היתה בתשלום (חברת pegasus). מכיוון שטסנו עם ילדים וסבתא וזו היתה טיסת קונקשן, המחיר של בחירת המושבים היה גבוה מאוד והחלטנו לוותר על אף הסיכון שלא נשב ביחד (הילדים קטנים).

    בסופו של דבר המושבים היו צמודים והושיבו אותנו בשורה שלמה.

    זה ברור שניסו להלחיץ כדי שנבחר לשלם את התוספת אבל לקיחת הסיכון השתלמה. אני לא יודע אם ככה זה תמיד, אבל כנראה שיש סיכוי לא רע שתשבו ביחד בכל מקרה, גם אם תחליטו לוותר על בחירת מושבים בתשלום.

    1. IgalSt כותב הפוסט

      צודק לגמרי. לרוב המחשב של חברת התעופה מנסה בכל מקרה להוסיף את כל הנוסעים תחת אותה הזמנה (PNR) ביחד במידת האפשר. במידה והמטוס לא מלא, אז תשבו באמת ביחד. וגם אם לא – תמיד אפשר לבקש להתחלף עם נוסעים אחרים במטוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *