ממה להיזהר בטיסות עם קונקשן?

פעמים רבות אנו בוחרים לטוס בטיסות קונקשן משיקולים שונים כגון חיסכון בעלויות, נוחות ועוד. עם זאת, ישנן מספר סכנות שחשוב להכיר בטיסות עם קונקשן שכדאי להיזהר מהן. הפוסט זה נסקור את הדברים מהם חשוב להיזהר ולשים לב אליהם כשאנו טסים בטיסות הכוללות עצירת ביניים להחלפת מטוס בדרכנו אל היעד הסופי.

ממה להיזהר בטיסות קונקשן?

קונקשן ללא ויזה למדינה בה מתבצע הקונקשן

בעוד שהדרכון הישראלי נחשב לאחד מהדרכונים הטובים בעולם מבחינת כמות המדינות שהדרכון מאפשר להכנס אליהן, תמיד חשוב לשים שהמדינה בה תעשו קונקשן מאפשרת לכם להכנס אליה או לעשות בה טרנזיט. לדוגמה, במידה ותבחרו לטוס לקנדה דרך ארה"ב בטיסת קונקשן ללא ויזה תקפה לארה"ב, תצטרכו לחזור לארץ ולא תוכלו להמשיך לקנדה ובכך לפספס את הקונקשן. זאת מאחר בעלי דרכון ישראלי נדרשים לויזה על מנת להכנס לארה"ב, וכן מאחר וכל הקונקשנים בארה"ב מבצעים ביקורת דרכונים מיד לאחר נחיתתכם. בארה"ב אין הבדל בין נוסע בטרנזיט או כזה שמבקש להכנס למדינה. ברוב המקרים, בבואכם לעשות צ'ק-אין לטיסה הראשונה במסלולכם הכולל קונקשן, דייל הקרקע יוודא שאתם רשאים להכנס למדינת היעד. בנוסף, דייל על דייל הקרקע לבדוק שהדרכון שלכם מאפשר לכם לעשות קונקשן במדינה בה תנחתו לעצירת ביניים. במידה והדרכון שלכם לא מאפשר לכם להכנס לאחת מהמדינות ואין לכם ויזה מתאימה, חברת התעופה תסרב להטיסכם שכן במידה ותסורבו כניסה ותגורשו מאותה מדינה, על חברת התעופה יהיה לממן את הוצאות ההטסה שלכם חזרה. עם זאת, למרות הבדיקה של דייל הקרקע, זה קריטי שתוודאו את אשרת הכניסה או הטרנזיט לטיסת הקונקשן, על מנת לא להרוס את הנסיעה.

 

פספוס קונקשן

בעוד שלטיסות עם קונקשנים יתרונות רבים, אחת הסכנות השכיחה ביותר בטיסות קונקשן הוא פספוס הקונקשן ובהכרח עיכוב בהגעתכם ליעד. בעוד שהאיחור להגיע לטיסת ההמשך בזמן הקונקשן יכול להיות באשמתכם (לא מצאתם את הגייט) או באשמת חברת התעופה (איחור בהגעת הטיסה הראשונה לנמל בו אתם עושים קונקשן), הרי שהדבר מאוד לא נעים. חברת התעופה תדאג לנתב אתכם ליעדכם בטיסה מאוחרת יותר או לפעמים אפילו באמצעות קונקשן נוסף בדרך. בכל מקרה, איחור לטיסה הינו חוויה מאוד לא נעימה ולכן מומלץ לדאוג למרווח ביטחון מספיק בבואכם להזמין טיסה עם קונקשן ולוודא שאתם עומדים בזמנים המינימליים לקונקשן.

טיפ חשוב לגבי הפרשי שעות: חשוב לדעת מה השעה המקומית בשדה הקונקשן, ולוודא שאתם מכוונים את השעה לשעון המקומי בעיר בה אתם עושים קונקשן, שכן לרוב שעון ישראל שונה מהשעון בעיר בה אתם עושים עצירת ביניים.

 

קונקשן שהורכב עצמאית עם כרטיסי טיסה נפרדים

דוגמה לעמוד הזמנת טיסת קונקשן עצמאי בתעריף "Hacker Fare" מ-Kayak

דוגמה להזמנת קונקשן עצמאי ב-Kayak

במקרה בו אתם מפספסים קונקשן, חברת התעופה אחראית להטיסכם ליעדכם על חשבונה בטיסה חלופית ובהקדם האפשרי, בהתאם לזמינות המושבים בטיסות הרלוונטיות. חשוב להבין שכרטיס הטיסה שלכם הוא לא סתם דף או מספר, אלא חוזה לכל דבר ועניין אשר מצד אחד אתם מבטיחים לשלם לחברת התעופה את המגיע לה ולהגיע בזמן לטיסה, ומנגד חברת התעופה מתחייבת להטיס אתכם ליעדכם הסופי בהתאם למה שנקוב בכרטיס.

עם זאת, כאשר אתם מרכיבים מסלול טיסה עצמאית, "קונקשן עצמאי", אתם נוטלים את האחריות במקרה בו תאחרו לקונקשן. במילים אחרות, נניח וברצונכם להגיע מת"א לציריך דרך פריז ורכשתם שני כרטיסי טיסה שונים – הראשון ת"א-פריז והשני פריז-ציריך, הרי שבמידה ותאחרו לקונקשן בפריז אתם תהיו אחראית למצוא לעצמכם טיסה חלופית ולא חברת התעופה. זאת מאחר ובמקרה הזה כרתתם שני הסכמים שונים עם חברת התעופה:

  1. חברת התעופה התחייבה להטיסכם מת"א לפריז, בתנאי שתגיעו בזמן לגייט בת"א;
  2. חברת התעופה התחייבה להטיסכם מפריז לציריך, בתנאי שתגיעו בזמן לגייט בפריז;

הרי שבמקרה ובו אתם מרכיבים קונקשן עצמאי בעצמכם ומאחרים להגיע לטיסה בפריז, אתם לא עומדים בתנאי ההסכם ולכן אתם אחראים לכך שלא עליתם לטיסה ולא חברת התעופה ולכן תצטרכו לרכוש כרטיס חלופי מכספכם.

לפיכך, חשוב להיזהר מהמצב ולהעדיף לרכוש כרטיסים אשר כלל קטעי הטיסה (legs) נמצאים תחת אותו PNR (מסלול טיסה) או לכל הפחות לוודא שבקונקשן עצמאי מרווח הזמן בין שתי הטיסות הינו ארוך מספיק כך שלא סביר שתפספסו את הקונקשן המלאכותי שיצרתם.

באתרים דוגמת Kayak, ה-"קונקשן העצמאי" נקרא "Hacker Hare" כך שהם מאתרים לכם שני כרטיסי טיסה נפרדים ומציעים לכם להזמין שני כרטיסים שונים ולחסוך, אך גם להסתכן.

סיכון נוסף בהזמנת הכרטיסים הוא שבמרווח הזמן בין הזמנת הכרטיס הראשון לשני מישהו ירכוש כרטיס לטיסה ה-2 והמחיר ישתנה או שהיא תהפוך להיות מלאה. במקרים בהם אתם מזמינים כרטיסים בקונקשן עצמאי, כדאי לבצע את התהליך במקביל בשני חלונות או מחשבים על מנת לשמור את המקומות שלכם עד סיום תהליך ההזמנה.

 

הגדלת הסיכון לאיבוד המזוודות בטיסות קונקשן

הגדרת הסיכון לאיבוד מזוודות בטיסות עם קונקשןאחת הסכנות התמידיות בטיסות היא שאתם מגיעים ליעד בעוד שהכבודה שלכם נאבדה ונשארה איפשהו מאחור. במקרה הטוב היא מגיע בטיסה הבאה ותוך יום-יומיים חברת התעופה שולחת את המזוודה אליכם למלון. ובכל זאת, גם במקרה זה עליכם להסתדר מספר ימים בלי כל הדברים שארזתם לעצמכם: בגדים, כלי רחצה והגיינה, קוסמטיקה ועוד.

בעוד שהסיכון לאי הגעת המזוודה הינו לרוב נמוך, הרי שבטיסות עם קונקשן הסיכון לאיבוד המזוודות עולה משמעותית. להגברת הסיכון לאיבוד מזוודות בטיסות עם עצירת ביניים מספר סיבות:

  • בקונקשן קצר, ייתכן ואתם מספיקים לעבוד מהמטוס הראשון למטוס הבא, אך פריקת המזוודה, ניטווה למטוס הנכון והעמסתה בו לוקחים דקות ארוכות. לכן קונקשנים קצרים מאוד מגדילים משמעותית את הסיכון לכך שהכבודה שלכם לא תעלה איתכם לטיסה ותצטרכו להמתין לה בטיסה הבאה.
  • אחת הסיבות לאי הגעת מזוודות ליעדן הוא שהן לא מצליחות להיות מנטוות למטוס הנכון בזמן הנכון ע"י המערכת האוטומטית אשר קוראת את מדבקות הברקוד עם יעד המזוודה. בעוד שבטיסות ישירות המזוודה צריכה להיות מנווטת רק פעם אחת למטוס הנכון, הרי שכל קונקשן מגדיל את כמות הפעמים שהמערכת צריכה לעבוד נכון והמזל צריך להיות לצידכם – זוהי פעם נוספת בה המזוודה שלכם עוברת סריקת ברקוד, ניווט והעמסה על המטוס הנכון ובכך אתם מגדילים את הסיכויים שמשה ישתבש והמזוודה שלכם תתקע בעיר בה עשיתם קונקשן או אף תעלה על המטוס הלא נכון ותצא לטיול עצמאי בעולם.

 

אסור לוותר על טיסת ההמשך בטיסת קונקשן – פרצץ "העיר הנסתרת" ("Hidden City")

לטיסות קונקשן יש פרצה בשם "העיר הנסתרת" ("Hidden City") אשר באה לידי ביטוי במקרים בהם העיר שאליה אתם מעוניינים להגיע היא בעצם עיר שבה אתם אמורים לעשות קונקשן ולהמשיך לטיסה נוספת משם, בעוד שכרטיס הטיסה שלכם כולל טיסת המשך ליד אחר. בתמציתיות, הפרצה אומרת שאתם יכולים לא לעלות על הטיסה הבאה אלא פשוט לעבור ביקורת דרכונים ולצאת מהטרמינל.

זהירות! פרט לכך שהדבר סותר את ההסכם שלכם עם חברת התעופה, הרי שבמידה ותעשו את התכסיס הזה בדרך הלוך, סביר להניח שכרטיס הטיסה שלכם בדרך חזרה יבוטל ותדרשו לרכוש כרטיס חדש במחיר מלא (ואף יקר יותר כי הכרטיס נרכש ברגע האחרון). חברת התעופה רשאית לבטל את הכרטיס במקרה כזה ואף לתבוע אתכם על הפרת חוזה. המקרה היחיד בו אתם יכולים אולי לשקול לנצל את הפרצה, למרות שלא הייתי ממליץ על כך, הוא כאשר יש לכם כרטיס בכיוון אחד או שאתם טסים בטיסה האחרונה ב-PNR שלכם. גם במקרה הזה עדיף להמנע, ואם בכל זאת אתם בוחרים לנסות את מזלכם, חשוב לזכור כי לא תוכלו לשלוח מזוודות (כי הן מגיעות ליעד הסופי לרוב) וכן מומלץ לוודא שמס' הנוסע המתמיד לא מוזן ב-PNR או בזמן ה-check-in. זאת מאחר והיו מקרים בהם חברות התעופה הענישו נוסעים ע"י מחיקת נקודות הנוסע המתמיד, הסטאטוס שלהם אצל חברת התעופה וכו'.

פרצת "העיר הנסתרת" ("Hidden City") בטיסות קונקשן

פרצת "העיר הנסתרת" ("Hidden City") בטיסות קונקשן

‫11 תגובות על “ממה להיזהר בטיסות עם קונקשן?

  1. שאול

    שלום
    יש לי טיסה חזרה לארץ משיקגו לטורונטו ומשם לארץ, האם צריך אישור מעבר כולשהו בטורונטו?

  2. קובי גד

    שלום.. טסתי בטיסת קונקשן של שעה המתנה
    מישראל לטורקיה ולאמסטרדם עם חברת טורקיש.
    בטורקיה הפסדתי את הטיסה ונאלצתי לשלם מחיר מלא ברגע האחרון . האם היו אמורים לדאוג לי לטוס בטיסה הבאה ללא תשלום? .לפי מה שהבנתי שזה כמו חוזה שאתה באותו חברה. ( ומזודה גם לא הגיע מה אני אמור לעשות האם אפשר לתבוע פיצויים .. ) תודה רבה..

    1. IgalSt כותב הפוסט

      כרטיס הטיסה שלך היה אחד לשתי הטיסות תחת אותו קוד PNR? אם כן, אז ככל הנראה לא היית אמור לשלם על כרטיס טיסה חלופי.
      לגבי המזוודות, אינך זכאי לפיצויים ללא הוכחת נזק. תמיד אתה רשאי כמובן לתבוע להציג את הנזקים שנגרמו לך בעקבות עיכוב בהגעת המזודוות. חברות תעופה רבות נוטות להחזיר הוצאות כמו רכישת טואלטיקה, בגדים וכו' בימים הראשונים ובהקף סביר או לחילופין לתת לך kit מיוחד בשדה התעופה במידה והמזוודה לא הגיע שבו יש פריטים לימים הראשונים.
      בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עו"ד.

  3. שיר

    היי, רציתי לדעת אם אני טסה מקזבלנקה לאמסטרדם עם קונקשן בטורקיה בשתי חברות תעופה שונות. איך אני מוציאה את הכרטיס טיסה השני? (כי הרי בקזבלנקה מוציאים לי רק את הכרטיס של אותה החברה..) והאם תהיה לי בעיה להיכנס לקונקשן בטורקיה..? תהיה לי ביקורת דרכונים בטורקיה?

    1. IgalSt כותב הפוסט

      האם שתי הטיסות עם הקונקשן הן באותה הזמנה ויש להם את אותו מס' הזמנה PNR?
      בכל אופן, לפעמים בטיסות קונקשן אפשר לעשות צ'ק-אין באתרים של שתי חברות התעופה.
      במידה ולא תצליחי, בצ'ק אין בשדה תוכלי לקבל את שני כרטיסי העליה למטוס – לטיסה הראשונה ואח"כ לטיסת הקונקשן.

  4. דגנית כהן

    בחודש ספטמבר טסנו מנתבג לפוקט בדרך מוסקבה עם חברת aeroflot
    והיינו אמורים לחזור גם כן דרך מוסקבה לארץ. היו לנו כרטיסים הלוך חשוב.
    הגענו לגייט במוסקבה 5 דקות לאחר הסגירה ורבע שעה לפני שעת ההמראה.
    לא אפשרו לנו לעלות על הטיסה ודרשו מאיתנו לקנות על חשבוננו כרטיסים לפוקט וגם כרטיסים חזרה לארץ , שכן הם טענו שברגע שלא עלינו על הטיסה ממוסקבה לפורט, אוטומטית ביטלו גם הכרטיסים חזרה.
    האם זה חוקי?

    1. IgalSt כותב הפוסט

      כדאי להתייעץ עם עו"ד ככל הנראה.
      אבל בעיקרון, אם כל הטיסות כורטסו תחת PNR אחד, אז ככל הנראה שהם אמורים היו להטיס אתכם ליעדכם וייתכן שהם מגיע לכם פיצוי מתוקף חוק טיבי על איחור בטיסה או ביטולה.

  5. מירי אור

    שאלה – קניתי כרטיסי טיסה לניו יורק בחברת אל על , וכעבור שעתיים וחצי יש לי טיסת המשך למקסיקו . מה קורה כשטיסת אל על לא יוצאת בזמן הנקוב ואני מחמיצה בגלל העיכוב את טיסת ההמשך? מי אמור לפצות אותי?

    1. IgalSt כותב הפוסט

      האם הטיסה הראשונה עם אל על וגם טיסת הקונקשן כולם באותו כרטיס הטיסה עם אותו מספר אישור PNR?

  6. שני אנדה

    רציתי לדעת אם אני רוצה לטוס לאל איי דרך קונקשן בקנדה. האם בקונקשן בקנדה אני עוברת כבר את הביקורת דרכונים וקבלת חותמת אישור כניסה לארהב כבר מקנדה? או רק כשאני מגיעה לאל איי אני צריכה לעבור את זה?
    אני שואלת כי נאמר לי שאם אני טסה דרך קנדה ללוס אנגלס אז בקונקשן בקנדה עצמו שם אני צריכה להגיע לביקורת דרכונים ושם אמורים לחתום לי על אישור כניסה לאמריקה.

    1. IgalSt כותב הפוסט

      היי שני,
      אני מניח שאת הקונקשן בטורונטו בדרכך ללוס אנג'לס את עושה בטיסות של אייר קנדה. גם אם את טסה בקונקשן עם חברות תעופה אחרות, אני מניח שהתהליך זהה, אך כדאי לבדוק באתר שלכם.
      בכל אופן, לפי אתר Air Canada, בקונקשן בטיסות לארה"ב דרך טורונטו, אכן עושים את ביקורת הדרכונים והמכס באיזור הייעודי בטרמינל לטיסות לארה"ב (ו-LA במקרה שלך).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *