כל מה שצריך לדעת על טיסות קונקשן

הזמנת טיסות בשנים האחרונות עברה לאינטרנט, ובמיוחד לאתרים כמו Kayak או SkyScanner והתחרות היא בעיקר על המחיר הזול ביותר. רבות מתוכניות הטיסה מציעות טיסות קונקשן בהן עצירת ביניים אחת או יותר בדרך ליעד הסופי, בד"כ על מנת לחסוך עלויות שכן מחירי טיסות עם קונקשן (עצירת/נחיתת ביניים) זולים יותר. בפוסט זה נסביר מהו קונקשן, מה יתרונותיו של הקונקשן וחסרונותיו וכן מספר טיפים כיצד לתכנן טיסה עם קונקשן ואיך להתנהג בתהליך הטיסות קונקשן.

תווית מזוודה עבור נוסע עם שתי טיסות קונקשן

תווית מזוודה עבור נוסע עם שתי טיסות קונקשן

מה זה קונקשן?

ראשית, נסביר את המושג קונקשן (connection) או נחיתת ביניים בעברית.

קונקשן, בתרגום מאנגלית, זה פשוט חיבור. בעצם אפשר לקראת לטיסות קונקשן גם "טיסות חיבור" בתרגום חופשי, בהן חברת התעופה מחברת אתכם להמשך המסלול שלכם אל היעד הסופי באמצעות נחיתה והחלפת מטוס בשדה תעופה כלשהו.

לרוב, חברות התעופה מרכזות פעילות בשדות תעופה ספציפיים וכך יוצרות לעצמן Hub (בסיס בית או שדה בית) ממנו ואליו טסות חלק עיקרי של טיסות החברה. לדוגמה, ה-Hub של אל על בצורה לא מפתיעה הינו בנתב"ג, ה-Hub-ים של בריטיש איירוויס (British Airways) הינם בשני שדות התעופה בלונדון (גטוויק והיטרו) ובצורה דומה ה-Hub של יוקריין אינטרנשיונל איירליינס (UIA, Ukraine International Airlines) הינו בקייב בירת אוקראינה.

לדוגמה, ניתן לטוס מנתב"ג לניו יורק בארה"ב באמצעות עצירה קצרה (או ארוכה) בלונדון עם בריטיש, פרנקפורט עם לופטהנזה, או חברות אירופאיות רבות נוספות המציעות להוזיל את הטיסות לארה"ב באמצעות ביצוע קונקשן.

 

איך עושים צ'ק-אין בטיסות עם קונקשן ליעד הסופי?

במידה ומסלול הטיסה שלכם כולל עצירה לקונקשן, התהליך מתחיל בדלפק הצ'ק-אין של חברת התעופה אשר תנפיק לכם כרטיסי עליה למטוס לכל אורך המסלול שלכם. כך לדוגמה, במידה ואתם טסים לניו יורק מנתב"ג דרך איסטנבול עם טורקיש (Turkish Airlines), במהלך הצ'ק-אין תקבלו שני כרטיסי עליה למטוס – הראשון לקטע הטיסה בין ת"א לאיסטנבול; השני עבור קטע הטיסה בין איסטנבול לניו יורק. כמו כן, בשלב זה דייל הקרקע אמור לוודא שיש לכם אשרת כניסה (ויזה) לארה"ב, וכן שעם הדרכון שלכם אתם רשאים לעשות קונקשן באיסטנבול (לבעלי דרכון ישראלי אין כל בעיה עם קונקשן באיסטנבול).

 

איך לשלוח מזוודות ליעד הסופי בטיסות קונקשן?

כאשר אתם טסים עם טיסות קונקשן באותה חברת התעופה (או בחברות עם הסכמי קוד-שייר ביניהן), במהלך תהליך הצ'ק-אין לטיסה הראשונה תוכלו לשלוח את המזוודות שלכם עד ליעדכם הסופי: במקום לאסוף את המזוודות בין הטיסות במהלך הקונקשן ולשלוח אותם שוב בדלפק הצ'ק-אין, במעמד הצ'ק-אין לטיסה הראשונה דיילי הקרקע ישמחו לנווט את המזוודה שלכם ליעדה הסופי באמצעות הדבקת מדבקה על המזוודה ובה מצויין היעד הסופי של מסלול הטיסה שלכם וכן כל יעדי ביניים. בראש המדבקה תוכלו לראות את קוד שדה היעד הסופי שלכם (לדוגמה JFK) ותחתיה רשימה של כל השדות בהם אתם עושים קונקשנים (לדוגמה "via IST" כדי לציין קונקשן באיסטנבול).

 

מהו אורכו של קונקשן?

זמן וקונקשנים קצריםאורך של קונקשן הינו לכל הפחות האורך המינימלי לקונקשן כהגדרתו ע"י הנהלת השדה והוא המשתנה בין שדה לשדה. המקסימום של של 24 שעות. בדרך כלל ובהתאם ליעד ולחברת התעופה בה תטוסו, הקונקשן יהיה מספר בודד של שעות. במידה והעצירה שלכם היא מעל 24 שעות, מדובר כבר ה-Stopover, או חניית ביניים.

 

מהו אורך מינימלי לקונקשן?

כל שדה תעופה בעולם מגדיר את האורך המינימלי החוקי לקונקשן בו. בעוד שחברות התעופה לא אמורות להנפיק מסלולי טיסה אשר הקונקשן בהם קצר מהזמן המינימלי לקונקשן, כדאי לכם לבדוק את זמן הקונקשן המינימלי בשדה בו תעשו את העצירה על מנת לוודא שהקונקשן עומד בזמנים המוגדרים.

השדות מגדירים זמן מינימלי לקונקשן בגלל אילוצי השדה הפיזיים, של כמה זמן לוקח לכם להגיע מהגייט בו אתם יורדים מהמטוס, לעבור בידוק בטחוני (ולפעמים אף ביקורת דרכונים במדינות מסוימות כמו רוסיה לדוגמה) ולהגיע לגייט של הטיסה הבאה. בשדות קטנים עם תנועת נוסעים קטנה, ניתן לבצע את התהליך אפילו תוך כ-30 שדות.

עם זאת, קונקשן קצר מ-45 דקות, ברוב שדות התעופה, אמור להדליק אצלכם נורה אדומה – מומלץ בחום לבדוק האם באמת אפשרי לבצע את הקונקשן בשדה התעופה בו אתם מתייעצים לעשות את הקונקשן, והאם הזמן לא קצר מדיי. אפילו במידה והקונקשן שלכם לא חורג מהזמן המינימלי לשדה, קונקשן הקצר מכשעה וחצי הינו קונקשן מסוכן בו אתם מסתכנים בפספוס הקונקשן בעקבות איחור בנחיתה, תורים ארוכים, החלפת טרמינל בשדה התעופה או עיכובים לא צפויים אחרים.

 

שלט "קונקשן קצר" ("Short Connection") ביציאה מהמטוס

בקונקשנים קצרים, פעמים רבות חברות התעופה שולחות דיילי קרקע אשר פוגשים את הנוסעים ממש ברדתם מהמטוס עם שלט "Short Connection" ("קונקשן קצר") או פשוט שלט עם שם היעד או מס' טיסה של טיסת ההמשך על מנת לאסוף את כל הנוסעים שיורדים מהטיסה הראשונה וצריכים למהר מאוד להספיק לטיסה הבאה. מאחר וחברות התעופה יודעות כבר כשאתם באוויר בטיסה הראשונה שהקונקשן שלכם יהיה קצר, חברות התעופה מתארגנות בהתאם מבעוד מועד ושולחות את דיילי הקרקע לאסוף את הנוסעים בקונקשן לטיסה הבעייתית וביחד להעביר אותם מהר לטיסה הבאה. זה אומר שדייל הקרקע יכול לקצר לכם תורים, להסיע אתכם ברכב ייעודי בשדה התעופה או אפילו לעודד אתכם לרוץ כדי להספיק להגיע לגייט של טיסת ההמשך שנסגרת ברגעים אלו.

טיפ נוסף אם כבר לקראת הנחיתה ביעד שמתם לב שאתם גבוליים לגבי היכולת שלכם להספיק לקונקשן: פעמים רבות, במידה ותעדכנו את דיילים במטוס על כך שאתם גבוליים לגבי איחור לטיסת ההמשך שלכם, לקראת הנחיתה הם ישתדלו להעביר אתכם לקדמת המטוס כך שתהיו בין הראשונים לצאת ממנו וכך לחסוך מספר דקות נוספות.

 

מה לעשות כשמפספסים קונקשן?

למרות כל המאמצים והרצון הטוב, לפעמים אתם עשויים להיות במצב בו, למרבה הצער, פספסתם את הקונקשן שלכם. פעמים רבות זה יהיה בגלל איחור בטיסה הראשונה, אשר לא מאפשר לכם להגיע בזמן לטיסת ההמשך, הצורך בהחלפת טרמינל בשדה התעופה שגם הוא לוקח דקות ארוכות וכו'.

אך אל דאגה, מאחר ורכשתם מחברת התעופה כרטיס ליעד הסופי, חברות התעופה היא האחראית למצוא לכם טיסה חלופית על חשבונה (reissue) אשר תביא אתכם ליעדכם הסופי לפי כרטיס הטיסה (אשר מהווה הסכם ביניכם). בעיקרון, על חברת התעופה להעביר אתכם לטיסה הפנויה הקרובה ביותר ליעדכם. חשוב לשים לב שלרוב ישנן מספר חברות הטסות בין השדה שבו מתקיים הונקשן לבין שדה היעד שלכם והטיסה הפנויה הקרובה ביותר הינה לאו דווקא של אותה חברת התעופה איתה הייתם אמורים לטוס מלכתחילה. בעוד שחברות התעופה לא תמיד אוהבות לעשות את זה (בגלל עלויות כספיות נוספות), אתם יכולים להתעקש לעלות על הטיסה הקרובה הפנויה ביותר, גם אם היא מבוצעת ע"י חברת התעופה מתחרה. זאת במידה ואין טיסה פנויה בשעות הקרובות של החברה ממנה רכשתם את הכרטיס. חשוב לציין שלפעמים תנותבו במסלול שיקח אתכם ליעד בצורה שונה מהתוכנית הראשונה ואף עשוי לכלול קונקשנים נוספים בדרך ליעדכם הסופי.

שימו לב כי הטיפול מצד חברת התעופה מובטח לכם רק במידה והטיסה הראשונה וטיסת ההמשך נקנו יחד באותו מסלול טיסה תחת אותו PNR.

 

מסלול טיסה לדוגמה: קונקשן של שעתיים ו-45 דקות במינכן, צילומסך מ-SkyScanner.

מסלול טיסה לדוגמה: קונקשן של שעתיים ו-45 דקות במינכן, צילומסך מ-SkyScanner.

חלק משמעותי ממסלולי הטיסה כיום כוללים קונקשן אחד או אפילו כמה. בעוד שחלק מהנוסעים בוחרים במסלול עם קונקשן על מנת לחסוך בעלויות, אחרים מעדיפים את המנוחה הקצרה במהלך הטיסה או פשוט אין להם ברירה אחרת כדי להגיע ליעדם ללא הקונקשן שכן אין טיסות ישירות ליד אליו הם מבקשים להגיע.

 

טיסה בטיסת קונקשן במטרה להוזיל את מחיר הכרטיס

כאמור, נוסעים רבים בוחרים לטוס בטיסות קונקשן על מנת לחסוך עד עשרות אחוזים במחיר הטיסה. ברוב מסלולי הטיסה, במיוחד ליעדים הרחוקים יותר מאירופה דוגמאת יבשות אמריקה או אסיה, תוכלו לחסוך סכומי כסף משמעותיים במידה ותבחרו לטוס בטיסה עם קונקשן העוברת באחד מה-Hub-ים הגדולים באירופה. זאת מאחר ובעוד שרק כמה חברות חברות תעופה מפעילות טיסות ישירות על הקו ומתחרות ביניהן על המחיר, כאשר מצרפים את החברות שיכולות להציע טיסה עם קונקשן לאותו היעד, כמות האפשרויות מתרחבת מאוד ובהתאם התחרות גדלה. כך לדוגמה, חברות אל על וארקיע מפעילות טיסות ישירות מישראל לתאילנד. עם זאת, חברות רבות כגון אירופלוט (Aeroflot) הרוסית או טורקיש (Turkish Airlines) הטורקית ישמחו להטיס אתכם לתאילנד באמצעות קונקשן ב-Hub-ים שלהם במוסקבה או איסטנבול (בהתאמה) ובכך להוזיל עלויות בצורה משמעותית. שתי החברות הללו, כמו רבות אחרות, פעילות מאוד בנתב"ג וחלק משמעותית מהטסים באמצעותן ממשיכים ליעדי המשך בקונקשנים לאירופה, אמריקה ויעדים במזרח. שתי החברות הללו, אך לא רק הן, יכולות להציע מחירים נוחים יותר מאחר ועלויות כוח אדם נמוכות יותר מאשר בחברות הישראליות או צי מטוסים צעיר החסכוני בעלויות התחזוקה וצריכת דלק. זאת ועוד, המודל העסקי שלהן מבוסס על כך שהרווח העיקרי שלהן הוא על ה-leg השני בטיסה, בעוד שה-leg הראשון עד לה-Hub שלהן הוא במחיר אפסי עד כדי מחיר הפסד – הכל במטרה להביאכם להאב ומשם לטיסתכם בטיסה היקרה יותר ליעדכם הסופי. בצורה כזאת החברות ממלאות בקלות את הטיסות ליעדים הרחוקים והרווחים יותר.

 

בחירה בטיסת קונקשן לצורך מנוחה

למי חווה טיסה ליעד רחוק, לדוגמה טיסת 15.5 בין ת"א לסן פרנסיסקו, בוודאי מכיר את ההרגשה הלא נעימה ואף הקלסטרופובית בה אתם יושבים בצינור מתכת מעופף 35,000 רגל מעל הקרקע. בעוד שחלק מהנוסעים מתמודדים עם טיסות ארוכות בלי בעיה ומנצלים את הזמן כדי להשלים שעות שינה או פשוט להתנתק ולהנות החופש להיות מנותקים מהעולם ולנצל את הזמן הפרטי והפנוי שנכפה עליהם, אחרים סובלים מאוד בטיסות ארוכות והיו שמחים מאוד לצאת מהמטוס להתאוורר, לנשום אוויר צח או לעשן סיגריה (שכידוע אסורה בזמן הטיסה).

לכן בחירה בטיסת קונקשן יכולה לייצר הזדמנות לנחות באמצע המסלול, לנוח, לשחרר את הרגלים, לאכול אוכל טעים (יותר מהאוכל במטוס) על הקרקע, להתרענן ולהמשיך בדרך. לפעמים אפילו תוכלו לקחת מלון צמוד לטרמינל ולישון כמה שעות ולהתפנק באמבטיה מרעננת.

 

טיסות קונקשן כאשר אין טיסה ישירה ליעד

שלט להכוונת נוסעים בקונקשןבעוד שחברות התעופה חונכות קווי תעופה חדשים ללא הרף, עדיין יעדים רבים לא נגישים בטיסות ישירות. לדוגמה, במידע ותרצו להגיע בטיסה מנתב"ג לונקובר בקנדה, תצטרכו לעשות קונקשן באירופה, ארה"ב או קנדה. זאת, מאחר ואין טיסות ישירות בין ישראל לונקובר. מנגד, כל רשת הנתיבים הענפה היא יתרון ענק עבורנו המאפשר בניית מסלולי טיסה שמביאים אותנו למאות יעדים שלא היינו יכולים להגיע אליהם ללא אפשרויות לקונקשנים.

זאת ועוד, טיסות הקונקשן מאוד פופולריות בשדות פרובינציאלים אשר מהם מופעלות טיסות לשדות תעופה גדולים יותר ומהם ניתן בקלות להתחבר לשאר יעדי העולם.

קחו לדוגמה את העיר אילת בארץ: אילתי שרוצה לטוס לאירופה (פרט למספר יעדים ישירים המופעלים מפעם לפעם משדות התעופה עובדה / רמון), יצטרך להגיע איכשהו לנתב"ג ומשם להמשיך בטיסה לאירופה. באפשרותו להגיע בתחבורה יבשתית או בטיסה. לרוב, כדאי להשקיע עוד כמה עשרות דולרים ולרכוש טיסה מאילת לנתב"ג, לעשות את הקונקשן ולהמשיך לטיסת ההמשך שלו. לצערנו, הטיסות הללו של נתב"ג-אילת לא תדירות מספיק.

איזה קונקשן לבחור?

בחירת קונקשן טוב זו אומנות, הדורשת השקעה של למידת שלל האפשרויות, שקלול עלויות, מסלול, זמני הטיסות ואורכן והעדפותיכם האישיות.

 

קונקשנים קצרים

הקונקשן הקצר, הוא לרוב זה המועדף על מרבית הטסים מהסיבה הפשוטה שרובם בוחרים לטוס עם קונקשן בגלל החיסכון הכלכלי שבכך. לכן אותם נוסעים יעדיפו להגיע כמה שיותר מהר ליעד שכן העצירה היא רק התפשרות מבחינתם שכן כל דקה שהם מבלים על הקרקע בקונקשן היא דקה בה הם לא מתקרבים ליעדם הסופי. חשוב להזהר ולא להזמין קונקשן עם זמנים קצרים מדיי, שכן אתם מסתכנים לפספס את טיסת ההמשך שלכם ולהיתקע בשדה בו מתבצע הקונקשן ובשיבוש את התוכניות.

 

קונקשנים ארוכים לאורך הלילה

חלק משמעותי מהקונקשנים הינם קונקשנים הנחשבים "לא נוחים", כאשר אתם מגיעים לשדה הביניים בשעות הערב בלג (leg) הראשון, וממשיך ללג השני במסע בשעות הבוקר למחרת.

המשמעות היא שעליכם למצא פתרון לינה –

  • תוכלו להעביר את הלילה בטרמינל ולחפש ספסל עליו תוכלו לעצום עיניים לכמה שעות. במידה ואתם צעירים המעדיפים לחסוך כמה דולרים, זוהי אופציה לא רעה, שכן קונקשן מהסוג הזה לרוב יהיה זול יותר מקונקשן קצר במהלך היום מאחר והוא פחות מועדף על שאר הנוסעים.
  • האפשרות המומלצת יותר במצב כזה היא להזמין חדר מלון בקרבת הטרמינל ולנסוע אליו לעצירת לילה. לרוב המלונות הללו יציעו שירותי הסעות מ-/אל השדה. בצורה כזאת תוכלו להתרענן, לשתות בירה בבר או לסעוד במסעדה ולהמשיך במסע שלכם הלאה יום למחרת לאחר שינה במיטה נוחה.

לטסים ליעדים רחוקים כמו האמריקות או המזרח, ייתכן והאופציה של קונקשן עם לינה היא אופציה טובה שתבטיח שתגיעו רעננים ופחות שחוקים ועייפים ליעדכם הסופי.

 

קונקשנים ארוכים במהלך היום: נצלו לבילוי בעיר

אופציה מעניינת לקונקשן עבור הנוסעים ההרפתקנים היא קונקשן במהלך היום, בו יוצאים מתנב"ג מוקדם בבוקר, מגיעים לשדה הקונקשן שלכם בשעות הבוקר, ואילו טיסת ההמשך ממריאה בשעות הערב. במידה ויש לכם 6 שעות ויותר, ויש בידכם את הויזה המתאימה למדינה בה אתם עושים את הקונקשן, תוכלו לעלות על אוטובוס, מונית או רכבת, ותוך כחצי שעה להיות במרכז העיר בה נמצא השדה. כך תוכלו לטייל ביעד נוסף שלא תכננתם ולהנות מעצירה מעניינת.

במידה ואתם יוצאים לטייל בעיר, חשוב לקחת מרווח ביטחון ולוודא שאתם חוזרים בזמן לטיסת ההמשך (לרוב כשעתיים מספיקים, אך חשוב לברר עם חברת התעופה).

התופעה כה פופולרית, עד כדי כך שבערוץ הטיולים משודרת הסדרה "The Layover" המספרת כיצד להעביר קונקשן ביעדים שונים בעולם תוך סקירת המקומות המומלצים לטייל בהן וכן מקומות ומאכלים לארוחות.

 

טיפ לקונקשנים באיסטנבול עם טורקיש איירלינס: #

במידה ומסלול הטיסה שלכם כולל קונקשן באיסטנבול עם לפחות לפחות 6 שעות המתנה לטיסה הבאה שלכם במהלך שעות היום עם טורקיש איירליינס, החברה מציעה טיולים מאורגנים בעיר ללא עלות. מומלץ לברר פרטים ואף להרשם אליהם אליהם מראש.

 

למה חברות תעופה מוכרות טיסות עם קונקשן?

שוק התעופה המסחרית הינו שוק מאוד תחרותי עם חברות תעופה רבות המתחרות על כל נוסע עם מחירים משתנים תדיר, ומאפשרות לכם לטוס בטיסות ישירות או בשלל מסלולים עם קונקשים שלרוב מוזילים את מחירי הטיסה ליעדכם הסופי. המחירים עשוים להיות כ"כ שונים, עד כדי כך שטיסה בין שתי ערים א' ו-ב' יכול להיות יקרה יותר מאשר לטוס בטיסת קונקשן הממריאה מעיר א', עוברת דרך אותה עיר ב' ומגיע לעיר ג'. כלומר, לצורך העניין טיסה במסלול מת"א-פריז הלוך חזור עם אייר פראנס עשויה לעלות לצורך העניין 550$, בעוד שטיסה במסלול ת"א-פריז-ציריך הלוך חזור גם כן עם אייר פראנס תתומחר בסכום נמוך יותר, נניח 450$ בלבד – חיסכון של 100$. כל זאת כאשר הטיסות בין ת"א לפריז הן זהות – אותה חברת תעופה, אותן שעות, אותו מס' טיסה ונרכש מאותו ספק.

הסיבה נעוצה בכך שחברות התעופה רוצות להתחרות על מגוון רחב יותר מאשר רק היעדים הישירים בין שדה כלשהו וה-hub שלהן. לכן חברות התעופה מתמחרות בפעמים רבות מסלולי טיסה עם קונקשן ב-hub שלהן (במקרה הזה פריז) יותר זול כך שהן יוכלו לא רק להתחרות על ת"א-פריז, אלא גם מול סוויס בקו בין ת"א-ציריך.

 

טרקלין בטיסות קונקשן

נוסעי מחלקות היוקרה (ביזנס או פירסט), כמו גם נוסעים מתמידים בעלי זכאות לכניסה לטרקלין מטעם חברת התעופה, רשאית להכנס לטרקלין בזמן הקונקשן. כלומר, כאשר אתם יורדים מבמטוס ויש לכם מספיק זמן כך שאתם לא צריכים מיד לרוץ לגייט של הטיסה היוצאת, לאחר הבידוק הבטחוני (וביקורת הגבולות במידת הצורך) תוכלו לפנות למודיעין או לדלפק של חברת התעופה ולבקש הזמנה לטרקלין מטעמם. בטרקלין תוכלו לנוח, לאכול ארוחה קלה ולהמתין עד לטיסה הבאה שלכם.

במקרים רבים הקונקשן הינו ב-hub המרכזי של חברת התעופה, בו נמצא הטרקלין הגדול והמפואר ביותר שלהם. בהתאם לחברה, יכול מאוד להיות שצפוי לכם פינוק מעניין: בטרקלין המלך דוד של אל על תוכלו לקבל מסג', בטרקלין של טורקיש באיסטנבול יש עיר שלמה ובה מבחר עצום של שתיה ומאכלים ואף מס' עמדות בשרים על האש כאשר מבעד לזכוכית שקופה תוכלו לראות כיצד צולים את הבשר המוגש לכם ועוד.

אנימציה: נחיתה של חב' סוויס בשדה התעופה ציריך

נחיתה של חב' סוויס בשדה התעופה ציריך

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *